Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ




"Εάν νοσηλεύεσαι σε μια ψυχιατρική κλινική, τότε είσαι στη φυλακή. Δε φροντίζεσαι και δε θεραπεύεσαι".

Τόμας Σαζ



 9 ΚΑΙΡΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΙΑΣ ΠΛΑΝΗΣ 

Η εκμετάλλευση του νόμου 2071/1992 που αφορά στον ακούσιο εγκλεισμό από άτομα που έχουν οικονομικό και άλλα κίνητρα να προβούν σε σχετικό αίτημα προς εισαγγελική αρχή είναι πλέον κοινός τόπος. Οι πλείστες όσες διαδικαστικές ελλείψεις και παραλείψεις και καταπατήσεις του συντάγματος και της νομοθεσίας έχουν επισημανθεί σε σχετικές αναφορές του συνηγόρου του πολίτη και μη κερδοσκοπικών οργανώσεων όπως το www.paratiritirio.gr,  η Επιτροπή πολιτών για τα ανθρώπινα δικαιώματα (Citzens Commission on Human Rights, www.cchr.com ) και σε διεθνές επίπεδο από οργανισμούς όπως ο Law Project for Psychiatric Rights (www.psychrights.org )
Αυτά που λιγότερο συχνά καταγγέλλονται στο πλαίσιο των μοντέρνων «ιεροεξεταστικών» μέτρων είναι ζητήματα ουσίας, τα οποία όχι μόνο θα ξένιζαν, αλλά θα εξόργιζαν οποιονδήποτε εκόντα.

Ζήτημα 1ο

Οι κρυφές συζητήσεις ανάμεσα στον εισαγγελέα και στους αιτούντες ή πώς να λογαριάσετε χωρίς τον ξενοδόχο

Προσποίηση, δόλος, φόβος και ντροπή συνιστούν το διαθετικό βαλιτσάκι με το οποίο προσέρχονται οι αιτούντες στον εισαγγελέα. Προσποίηση και δόλος καθότι στο πλαίσιο έλλογης και σύννομης δίκης παρουσία του βαλλόμενου έννομου αγαθού και των εκπροσώπων του οποιαδήποτε κουτοπόνηρη κρυψίνοια θα ερχόταν στην επιφάνεια. Φόβος για τις ενδεχόμενες συνέπειες που θα είχε η κίνηση νόμιμης διαδικασίας εν όψει του συγγνωστού σε αυτούς δόλου. Ντροπή από το ξεσκέπασμα μιας σκευωρίας.   


Ζήτημα 2ο

Το πλέον καίριο- Οι «διαγνωστικές» συζητήσεις με τους ψυχίατρους

Ως δοκησίσοφοι μοντέρνοι κεντριστές (βλ Thomas Szasz, Βιομηχανία της Τρέλας) έρχονται να επιβάλουν στη «διαγνωστική συζήτηση» τις κατασυκοφαντήσεις που δολίως συλλήφθηκαν και κατατέθηκαν από τους ηθικούς αυτουργούς. Εάν δεν πιάσει το κόλπο τότε συνεχίζει η παράνομη κράτηση μέχρι να βρούμε μια ταμπέλα να προσάψουμε (ευτυχώς ο τσελεμεντές που ονομάζεται Διαγνωστικό Εγχειρίδιο Ψυχιατρικής έχει απ’όλα- μέχρι και δραπετομανία και νυμφομανία!) .

Ζήτημα 3ο

Ψυχιατρική – επιστήμη ή ψευδο επιστήμη; «Εμείς δεν χαμπαριάζουμε, είμαστε υπεράνω του νόμου»

Αρκεί απλά η κατά παράφραση αναφορά στα κριτήρια επιστημοσύνης του Karl Popper, εξέχουσας μορφής της σύγχρονης επιστημολογίας. Όλα τα υπόλοιπα είναι υποσημειώσεις. In order for a scientific paradigm to be valid and reliable it must be falsifiable, even more so in the case of a semi hard science such as psychiatry. It is the psychiatric profession members self-professed claims about psychiatry’s constituting a hard science that has catapulted it to institutional status, despite all hard facts to the contrary. Claims about the non falsifiability of the psychiatric paradigm constitute a major epistemological flaw.  Ποιος είπε ότι ο functionalισμός, ο μπιχεβιορισμός, ο βιολογικός ντετερμινισμός, ο θετικισμός, ο σολιπσισμός έχουν θαφτεί στο χρονοντούλαπο των κοινωνικών επιστημών; Ζουν και βασιλεύουν.

Ζήτημα 4ο

Ένα μη διαλογικό discourse – «Θα είσαι καλά όταν αποδεχθείς»
Ή αλλιώς, ήσουν εκών και ικανός να κρίνεις για το συμφέρον σου και αυτοελεγχόμενος ώστε να μην συνιστάς απρόκλητη επικινδυνότητα; Τώρα θα γίνεις άκων, ικανός να σου φάνε τα χρήματα με δικαστικές συμπαραστάσεις, νομικά ευάλωτος και επικίνδυνος για το ψυχοφαρμακευτικό κατεστημένο.
Θα λέγατε ποτέ ευχαριστώ σε ένα βιαστή; Και όμως έφτασε η ώρα να το πείτε. Παρά το ότι τα Ηνωμένα Έθνη έχουν αναγνωρίσει ότι η μη συναινετική λήψη νευροληπτικών (ή ψυχοτρόπων ουσιών) συνιστά κραυγαλέο βασανιστήριο , άμα περάσεις την πόρτα «θα φας», όχι έδεσμα, αλλά χάπι end. Και πάνω απ’όλα «δεν το διαπραγματευόμαστε». Εξ άλλου η ταύτιση του θύματος με το θύτη μέσω βασανιστηρίων συνιστά ένα πολυδοκιμασμένο mind game.  

Ζήτημα 5ο

Αν μπεις στο μαντρί θα σε φάει ο λύκος. Το οικοσύστημα του εγκλεισμού και οι αναπαραστάσεις του γενούν τα συμπτώματα.

Ο άνθρωπος είναι ζώο κοινωνικό. Επειδή το είπε ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά βάλθηκαν όλοι να συμφωνήσουν, όχι κατ ανάγκη με το επίθετο, αλλά με το ουσιαστικό. Δεν είναι ανάγκη να έχεις διαβάσει Foucault, Szasz, Cooper, Laing, Garfinkel, Goffman ούτε να διαθέτεις γνώσεις κοινωνιολογίας και ψυχανάλυσης. Στο μαντρί επικρατεί ισονομία inter pares, δηλαδή στο πλαίσιο κατανομής ρόλων μεταξύ ιεροεξεταστών, νοσηλευτών, ασθενοποιημένων. Δεν έχει σημασία τι προηγήθηκε του εγκλεισμού, οι ρόλοι και οι προσδοκίες στη συνθήκη του εγκλεισμού είναι ξεκάθαροι. Δεν πρόκειται για βιολογικό ή κοινωνικό ντετερμινισμό, αλλά για οικοσυστημικό ντετερμινισμό και μυωπικό νομιναλισμό.

Ζήτημα 6ο

Το αναγκαστικό γίγνεσθαι-πελάτης του ψυχοφαρμακευτικού κατεστημένου

Τι πιο φιλελεύθερο από την αρχή της κατανάλωσης; Τι πιο ανελεύθερο από την εξ ορισμού άρση του δικαιώματος συναίνεσης στο «τι» της κατανάλωσης; Και μάλιστα με δόλο αναφορικά με τις διεθνώς (με εξαίρεση την Ελλάδα) αναγνωρισμένες και πέραν κάθε αμφιβολίας εξακριβωμένες βραχυ-μεσο-μακροπρόθεσμες παρενέργειες των ψυχοφαρμάκων και την ταύτιση τους με χημική λοβοτομή. Γνωρίζετε σε βάθος δεκαετίας με τι ρυθμό έχει αυξηθεί το μεικτό περιθώριο κέρδους των δημοφιλέστερων ψυχοφαρμάκων και ότι στην Ελλάδα το ποσοστό των ακούσιων εγκλεισμών ανέρχεται στο 70% του συνόλου; Τι προκύπτει από αυτά τα δύο μεγέθη;  

Ζήτημα 7ο

Θεσμικό έλλειμμα- Ε και τι έγινε, ούτε το πρώτο, ούτε το τελευταίο.
Που πήγε η κατηγορική προσταγή του Kant; Εν ολίγοις, φρόντισε ότι κάνεις να μπορεί ν’αναχθεί σε κανόνα. Ο νόμος δεν μπορεί να ρυθμίσει εκ των προτέρων την πλειονότητα των φιλονικιών. Πως μπορεί, όμως, θεσμικοί εκπρόσωποι του να αποκλείουν εκ των προτέρων την ακρόαση και την παράσταση σε δίκαιη δίκη, να αίρουν a priori την  αρχή της υπευθυνότητας που συνιστά ακρογωνιαίο λίθο του νομικού συστήματος και να χρίζουν απλά δια της διαδικασίας κάποιον άκοντα και άρα όχι σε θέση να κρίνει προς το βέλτιστο συμφέρον του; Με ελλείμματα θ’ασχολούμαστε;

Ζήτημα 8ο

Ο φαύλος κύκλος της πλάνης, της υποκρισίας, του ψεύδους

Με πλάνη και χωρίς κατηγορητήριο κινείται το αρχικό στάδιο της διαδικασίας. Με υποκρισία εισηγείται κάποιος θεσμικός «καρεκλοκένταυρος» με ταμπέλα γιατρού το «επείγον» της κατάστασης. Βάσει ψευδών αυτοτελών ισχυρισμών γίνεται η γνωμάτευση παρά την ανυπαρξία συμφωνίας εκ μέρους του φερόμενου ως ασθενή. Ακόμα και όταν έμπρακτα δεν θεμελιώνεται απάντηση στο αίτημα της εισαγγελικής εντολής, εάν προβάλεις αντεπιχειρήματα στην ψυχιατρική τότε καθίστασαι αυτόματα πολιτικός κρατούμενος. Βάσει των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών ο σκοπός της «θεραπείας» είναι η ανάκτηση της αυτονομίας του «ασθενούς». Στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο. Εισέρχεσαι εκών και αυτόνομος και σταδιακά καθίστασαι άκων και εξαρτώμενος από νευροληπτικά που χορηγούνται δια της βίας. 

Ζήτημα 9ο

Επαγγελματική και προσωπική απαξίωση και εξόντωση με τη βούλα (όχι με το γάντι)

Μόνο κάποιος πραγματικά διαταραγμένος θα αποδεχόταν οποιαδήποτε θεραπευτική διάσταση σε συνθήκη ακούσιου εγκλεισμού. Αποτελεί κοινό τόπο ότι ο κυρίαρχος στόχος της ακούσιας νοσηλείας είναι η καταστολή κάποιων που ομάδες συμφερόντων έκριναν επιβλαβείς για τα συμφέροντα τους (και όχι επικίνδυνους με την ποινική έννοια) και με δόλο εκμεταλλεύτηκαν το μέτρο για να τους βγάλουν από τη μέση. Πρόκειται για άνιση μάχη με ένα θρασύδειλο και κουτοπόνηρο σύστημα ιδιαίτερων σχέσεων του οποίου τα μέλη δρουν συναυτουργικά. Πόσες αποκαλύψεις χρειάζονται ακόμα για να σταματήσει αυτό το θέατρο του παραλόγου; Ας μην συγχέουμε προγράμματα εξόντωσης με τη βούλα με προγράμματα εξόντωσης με το γάντι. Επειδή μπαίνουν σφραγίδες σε «επίσημα έγγραφα» δε σημαίνει ότι τα κενά σημεία μιας παράλογης και αντισυνταγματικής (βλ Αρ93Παρ4 του Συντάγματος) διαδικασίας δεν ανακύπτουν από τις ρωγμές της ψυχιατρικής αφηγηματικής δομής. 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Για 'όσους δε γνωρίζουν ή γνωρίζουν ελάχιστα σχετικά με το θέμα του ακούσιου εγκλεισμού, παρακαλούμε παρακολουθείστε το ακόλουθο ντοκιμαντέρ της CCHR σχετικά με το έγκλημα του ακούσιου εγκλεισμού. 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: