Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

Τα ψυχοφάρμακα μειώνουν τον όγκο του εγκεφάλου

Τη σταδιακή μείωση του όγκου του εγκεφάλου φέρεται να προκαλούν τα φάρμακα που χορηγούν οι ψυχίατροι σε άτομα που πάσχουν από ψυχώσεις, σύμφωνα με έρευνα που έκαναν Αμερικανοί επιστήμονες. Προς το παρόν πάντως συνιστούν στους γιατρούς να μην κάνουν αλλαγές στις φαρμακευτικές συνταγές.

Εδώ και περίπου δεκαπέντε χρόνια υπήρχαν οι ενδείξεις ότι οι σχιζοφρενείς έχουν κατά μέσο όρο μικρότερο εγκέφαλο (περίπου 5 – 7%) συγκριτικά με το μέσο όρο του πληθυσμού. Αυτό που δεν ήτανε γνωστό ήταν αν για τη συρρίκνωση αυτή ευθύνεται η ίδια η ασθένεια ή τα φάρμακα.

Η νέα έρευνα με επικεφαλή τον Αμερικάνο νευροεπιστήμονα και ψυχίατρο Μπενγκ Τσουν Χο του πανεπιστημίου της Αϊόβα, δείχνει πως τελικά τα αντιψυχωσικά φάρμακα παίζουν ρόλο.

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της μαγνητικής σε 211 ασθενείς για περίπου 7 χρόνια οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως η διάρκεια της φαρμακευτικής αγωγής, σε συνδυασμό με το είδος των φαρμάκων και τη δοσολογία, επηρεάζουν αρνητικά και το συνολικό όγκο του εγκεφάλου και ειδικότερα τη φαιά ουσία του εγκεφάλου.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο ψυχιατρικό περιοδικό "Archives of General Psychiatry" του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου.

Διαβάστε το άρθρο στην Ελευθεροτυπία :http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=249384

Τα ψυχοφάρμακα αυξάνουν το κίνδυνο εγκεφαλικού

Τα αντιψυχωσικά φάρμακα αυξάνουν την πιθανότητα να δημιουργηθούν επικίνδυνες θρομβώσεις στο αίμα, με συνέπεια να αυξάνεται ο κίνδυνος για πρόκληση εγκεφαλικού, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Νότιγχαμ, στην μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "British Medical Journal", σύμφωνα με το BBC, παρέχουν τις ισχυρότερες μέχρι σήμερα ενδείξεις για την ύπαρξη σχέσης ανάμεσα σε αυτού του είδους τα ψυχοφάρμακα και στην θρόμβωση.

Οι επιστήμονες, οι οποίοι ανέλυσαν 25.000 περιστατικά ασθενών, διαπίστωσαν ότι όσοι έπαιρναν επί δύο χρόνια αντιψυχωσικά φάρμακα, εμφάνιζαν αύξηση κατά το ένα τρίτο περίπου της πιθανότητας εμφάνισης θρομβώσεων στο αίμα, καθώς και στους πνεύμονες (πνευμονικός εμβολισμός). Ο κίνδυνος φαίνεται να είναι ακόμα μεγαλύτερος για τα νεότερα "μη τυπικά" αντιψυχωσικά, καθώς ασθενείς που παίρνουν αυτά τα φάρμακα, έχουν 73% περισσότερες πιθανότητες θρόμβωσης έναντι αύξησης 28% για όσους λαμβάνουν τα παλαιότερα και λοιπά αντιψυχωσικά.

Τα αντιψυχωσικά φάρμακα συνήθως χορηγούνται σε ασθενείς με παθήσεις όπως η σχιζοφρένεια και η διπολική διαταραχή, μερικές φορές όμως συνταγογραφούνται από τους γιατρούς ακόμα και σε περιπτώσεις ανθρώπων με χρόνια ναυτία, ιλίγγους και άνοια.

Προηγούμενες έρευνες είχαν ήδη επισημάνει ότι υπάρχει πιθανώς υψηλότερος κίνδυνος για θρόμβωση λόγω αυτών των φαρμάκων και η νέα μελέτη φαίνεται να επιβεβαιώνει τη συσχέτιση. Οι ασθενείς φαίνεται να έχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο μόλις ξεκινούν να παίρνουν το νέο αντιψυχωσικό φάρμακο.
Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι, αν και ο κίνδυνος αυξάνεται, οι θρομβώσεις παραμένουν γενικά σπάνιες σε όσους παίρνουν αντιψυχωσικά φάρμακα και η αύξηση του κινδύνου αντιστοιχεί μόνο σε λίγες νέες περιπτώσεις ανά 10.000 ασθενείς που κάνουν θεραπεία με αντιψυχωσικά.

Παρόλα αυτά, οι βρετανοί γιατροί ανέφεραν ότι αν τα ευρήματά τους επιβεβαιωθούν και από άλλες μεταγενέστερες μελέτες, τότε τα συγκεκριμένα ψυχοφάρμακα ίσως θα έπρεπε να λαμβάνονται "με μεγαλύτερη επιφύλαξη" από τους ασθενείς, οι οποίοι είτε έχουν λιγότερο σοβαρά ψυχικά προβλήματα, είτε που έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης θρόμβωσης εξαιτίας άλλων προβλημάτων υγείας.

Στο ίδιο περιοδικό, ο καθηγητής Τζιοβάνι Γκαμπάσι του Ιατρικού Κέντρου Invecchiamento της Ρώμης επισημαίνει ότι είναι σημαντικό οι γιατροί να εντοπίζουν ποιοι ασθενείς έχουν υψηλότερο κίνδυνο για παρενέργειες, όπως η θρόμβωση, από τη λήψη των αντιψυχωσικών.
Link: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση: http://www.bmj.com/content/341/bmj.c4245.full

Πηγή:  ΑΠΕ - ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: